söndag 27 oktober 2013

Gäddfiske i bredsjön

I går stod det gäddfiske på schemat. Så här i förkylningstider var jag nära att ställa in i sista sekund men tog mig i kragen efter tanken på hur snart isarna kan vara här. Energin var därmed inte på topp men humöret var det som vanligt när det vankas fiske.

Relativt fort kom första hugget, som var en mindre gädda. Kort därefter kom nästa hugg och Sebbe landade en trevlig gädda på 5,4 kg. En bra start som lovade gått inför det fortsatta fisket. Vi fiskade stenhårt med Dexter Shad som även levererade alla fiskar utom en, som tog en Real eel.

Vi  nötte på vid vassen, där vi hittade fisken för dagen. Vi provade även fiska kanter och runt djuphålor utan ett enda hugg. Sebbe beslöt att vi skulle testa ett tidigare hotspot som jag kaxigt kallade "0%-arn", som en pik på hur mycket fisk vi fångat där det senaste.  När vi närmade oss såg vi två ankor fly vassen framför en gäddvirvel. Jag skulle självklart vara först att lägga mitt bete i vasskanten och missbedömde något  all hast och landade en bit in bland stråna. Typiskt..... efter lite slitande gled vi in för att hämta betet. Vi backade ut och förväntade oss att fisken var förlorad. Vi kastade av den övriga kanten och till slut sa jag "Få se om hon är hemma igen" och la ett kort kasst där änderna tidigare hade flytt gäddan. Ett hugg kom direkt på nedslaget och det blev en härlig fight på kort lina. Efter att ha rusat under och runt båten ett par gånger, kunde vi håva fisken och dagens största var fångad. En pigg fisk på 6,1 kg fördelat på 103 cm, som även var årsbästa för mig. Härligt att få en godkänd fisk, då det inte blivit mycket fiskande för mig i år, eftersom jag försöker att fostra en ny generations sportfiskare.

Trots att vi hade hoppats på att ta en större fisk, var i relativt nöjda när vi la till vid brygga. 2 godkända gäddor med våra mått mätta. Det är även alltid något speciellt med höstfisket. Kaffet smakar alltid bättre i höstkylan och förhoppningar på stor finns alltid där. Målet är att i alla fall hinna med ett par turer till. Då ska en större upp!

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar