söndag 1 september 2013

Fiske innan jobbet.

Eftermiddagsskift hela helgen men inte hindrar det Daniel från att tjata ut mig på en förmiddagstur inte. Så 06:45, okristligt tidigt då man egentligen har sovmorgon, ringer klockan och det är dags att kravla sig ur sängen. När jag kollar mobilen ser jag ett sms från Daniel om att han fixar med frukostmackor så det gjorde ju det hela lite lättare i alla fall. Hämtar upp Daniel tjugo minuter senare och när vi åker mot Bredsjön börjar det regna så vi förbereder oss på en blöt förmiddag på sjön.

Väl framme går det smidigt att lasta i båten och komma iväg, Daniel lyckades undvika att tappa hänglåset i sjön denna gång så kudos till honom! Vi bestämmer oss för att testa nya abborrstället först trots dåligt väder och slänger i ett par beten för sen att bondtrolla oss dit. När stenarna är lokaliserade och markör utslängd börjar så abborrfisket och det visar sig vara ruskigt segt. Jag drar en liten stackare i första kastat men sen är det ganska dött, Daniel lyckas få en lite bättre abborre på kroken men den släpper vid båtkanten.

Bestämmer oss ganska snabbt för att dra vidare och försöka fokusera på gäddorna istället. Under dragrodden tillbaka till andra änden av sjön kör vi dock med Rattlin' Raps för att ha en chans på abborre såväl som gädda. Daniel drar ett par miniborrar och när vi åker förbi en av sjöns alla risvålar får han dagens bästa abborre på 0.49kg. Eftersom den hugger alldeles vid vålen känner vi oss tvungna att stanna till ett tag för att se om det fanns fler hungriga borrar i trakterna men det visade sig lönlöst, inte så mycket som ett pet på grejerna. Daniel drar en liten gädda vid nästa stopp och jag missar en om möjligt ännu mindre gädda som kommer upp som skjuten ur en kanon och totalt missar min ytgående Spook.

Drar oss ut mot mitten på sjön till Roffes Pikeplace som brukar vara bra och nog hugger det gäddor så fort vi närmar oss denna plats. Daniel får hugg men det visar sig vara en riktigt liten gädda så jag fortsätter köra och medan han krokar av får jag ett hugg på min 45g Sebile Onduspoon. Inget märkvärdigt hugg men det är ändå en viss tyngd i andra änden när jag börjar veva in. Daniel håller på och krokar av sin snipa medan jag får upp min gädda till ytan en bit i från båten och ser att den med våra mått mätt är fin. Vi gissar på 6+ när vi ser den i vattnet och Daniel lyckas håva den efter lite dramatik där håven inte riktigt ville fällas ut ordentligt. Väl i håven börjar jag kroka av men trots att det bara är en trekrok så får jag knipsa ett par av hullingarna för att få ut den. Snabb vägning visar att vi var lite positiva till vikten när vi såg den i vattnet och vågen stannar på 5.15kg med säcken borträknad och vi slarvmäter den snabbt till precis 100 cm. Det blev lite bråttom då jag såg att hon börjat blöda ganska skapligt så hon sattes snabbt ner i sitt naturliga element igen där hon simmade iväg efter en halvminut eller så.

Vi fortsätter ett par passager till över Roffes men utan utdelning så vi ankrar och kastar lite vid en vass där Daniel drar en gädda på runt kilot. Händer dock inte så mycket mer där så vi ger oss ut på bondtrolling igen. Nu är det lite grundare så jag byter till nyinköpt Svartzonker McMio och kastar ut. Ser på lodet hur vi passerar över en gammal risvåle så vi håller upp spöna för att inte fastna i den och rätt som det är suger det tag i mitt bete. Visar sig vara ännu en skaplig gädda, denna på 4,10 kg som bjöd på ett par fina rusningar när den närmade sig båten. Alltid kul med fisk på nya beten första turen för att få förtroende för dom! Vi kör vidare och kastar lite vid ett utskott där det brukar vara hett men så inte idag, jag drog en gädda på runt kilot på samma McMio men sen inget mer.

På vägen hem tar Daniel ännu en kilosgädda och förmiddagens sista fisk. Totalt 6 gäddor upp varav de två största för oss fina fiskar som inte vill lockas till hugg så ofta. Det samt Daniels halvkilosborre gör att vi är ganska nöjda när vi lägger till vid bryggan och avslutar ännu en fisketur i Bredsjön. Vi klarade oss dessutom från regnet, det regnade när vi satt i bilen på väg till sjön och när vi åkte hem så vi hade väl lite tur på den fronten också. Nu ser vi fram emot lite kallare väder och förhoppningsvis lite större gäddor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar