lördag 1 juni 2013

Årsbästa!

Det blev en sväng på Bredsjön idag och för en gångs skull fick man en finare fisk. Kom ut till bryggan strax efter elva och började fiska efter abborre vid närmaste risvåle men det ville sig inte alls och jag hade inte ens ett hugg. Drog vidare till grundet och det hade inte kommit igång nu heller trots varmare temperaturer i vattnet. Drar då in till vassen och kör lite M/G Spinnerbait och kan ganska snart kroka av dagens första. Glad i hågen tänkte jag att koden för dagen var knäckt och fortsatte nöta med snabbt invevade spinnerbaits men någon mer gädda ville inte låta sig luras av det. Drar då vidare till vassutskottet där vi hade bra fiske sist och på samma bete som sist, Storm RIP Shad, drar jag en mindre gädda nästan direkt.

Sen blev det dock trögare så jag körde lite dragrodd med paddeltacklad McTail på ett spö och Söderjiggen tacklad med Swimbaitscrew på det andra. Jag hann inte köra särskilt långt innan spöt med Söderjiggen i färgen Papegoj stod i en skaplig båge. Fick på ett bra mothugg och känner att det är en bättre fisk när den börjar stångas lite mot botten. Lyckas dock leda in henne i håven första gången hon kommer in mot båten så man slapp överdriven spänning. Nästan så man blivit lite "gun-shy" av alla bilder från Pikefather's äventyr med krokar i fingrarna så man kände sig lite osäker när hon låg där i håven. Det hela gick dock bra och hon kunde transporteras till vågsäcken utan några problem. Väl där så visade sig att hon vägde 6,52 kg och var därmed ett överlägset årsbästa för egen del. Ville inte krångla och försöka hålla henne på en matta för mätning så körde lite slarvig hängande mätning och den visade 97 cm, men det kan nog lika gärna vara några cm för kort eller för långt. Synd att man ska få stora fiskar när man är själv, blir ju så mycket krångligare med allt då.


När hon fått simma vidare och man tagit lite fikapaus för att lugna sig var det bara att köra vidare. Nu blev dock McTail utbytt mot ännu en Söderjigg, denna i Havsöring Smolt-färgen. Visade sig vara ett bra byte för bara några minuter senare får jag en gädda på den, dock en mindre variant runt kilot. Kör på en halvtimme till utan någon kontakt och när stora mörka moln börjar torna upp sig på himlen drar jag mig hemåt för lite välbehövlig sömn innan nattskiftet ska börja. Så totalt fyra gäddor i båten där årsbästat helt klart gjorde den här fisketuren mycket lyckad. Nu blir det nattskift hela helgen men man kanske kan komma ut något igen nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar